25-03-2014
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego uzyskało najwyższy poziom „A” spełnienia jednego z wymagań stawianych przed szkołami przez nasze państwo, w ramach działań Ministerstwa Edukacji Narodowej „Wysoka jakość edukacji”.
W roku szkolnym 2013/14 Gimnazjum nr 1 w Lubaniu zostało wytypowane przez Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, do sprawdzenia poziomu funkcjonowania szkoły wg 12 wymagań stawianych szkołom przez państwo, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Wymagania wyznaczają pożądany stan szkoły, pokazują jej uznane za kluczowe cele i zadania oraz wskazują strategiczne i priorytetowe kierunki działań, które wiążą się z wyzwaniami stojącymi przed współczesnymi społeczeństwami.
Każde z 12 wymagań szkoła mogła spełnić od najwyższego poziomu A poprzez B, C, D do najniższego E, których opis zawiera Raport z ewaluacji sporządzony przez wizytatorów – ewaluatorów.
Gimnazjum nr 1 osiągnęło najwyższy poziom A w zakresie indywidualizacji kształcenia, rozpoznawania potrzeb uczniów: zdolnych, niepełnosprawnych i z trudnościami. Aż 8 z 12 wymagań państwa, lubańskie Gimnazjum nr 1 spełniło na poziomie bardzo wysokim B, a pozostałe na poziomie średnim. Wysoko oceniono koncepcję szkoły, aktywność uczniów, respektowanie norm społecznych, współpracę nauczycieli w planowaniu i realizacji procesów edukacyjnych, promowanie wartości edukacji, współpracę ze środowiskiem lokalnym, uwzględnianie w organizacji procesów edukacyjnych wniosków z analizy egzaminu gimnazjalnego oraz zarządzanie szkołą przez dyrektora.
W Raporcie napisano: „Gimnazjum nr 1 im. S. Wyspiańskiego w Lubaniu słynie z rozwijania talentów artystycznych młodzieży oraz dobrych efektów pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i specyficznych trudnościach w nauce. Pionierskie działania szkoły w tym zakresie oraz realizowane przez nią autorskie programy klas terapeutycznych, są wykorzystywane w procesie doskonalenia pedagogów i nauczycieli zarówno szkół powiatu lubańskiego, jak i województwa.
Uczniowie czują się w swojej szkole bezpiecznie i są zaangażowani w lokalne akcje charytatywne i ekologiczne. Gimnazjum opiera swoje programy pracy o wartości i normy tradycyjne, czego wyrazem są: jednolity strój oraz inicjatywy związane z kształtowaniem postaw patriotycznych, w tym uwzględniające dorobek twórczy patrona.
Sukcesem szkoły jest skuteczne eliminowanie zagrożeń (uzależnień oraz wzmacnianie pożądanych postaw), co wynika z bardzo dobrej współpracy nauczycieli nad systematyczną diagnozą środowiska wychowawczego i prowadzonych wspólnych działań. Wnioski płynące z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego Dyrektora oraz styl zarządzania szkołą przyczyniają się do pożądanych zmian w jej funkcjonowaniu, w tym mają charakter nowatorski: udział w pilotażu MEN, autorski program klasy terapeutycznej czy propagowanie w środowisku edukacyjnym Dolnego Śląska wiedzy o zaburzeniach psychicznych młodzieży w rzeczywistości szkolnej, są w dużej mierze zasługą dyrektora, profesjonalnie przygotowanego do ich wdrożenia i realizowania ze swoimi pracownikami”.
Raport z ewaluacji całościowej jest wartościowym zbiorem rzetelnych i obiektywnych informacji zebranych w demokratyczny sposób: od uczniów, nauczycieli i rodziców oraz potwierdzeniem ciężkiej, ale efektywnej pracy całego zespołu nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, uczniów i ich rodziców. Pomaga im jeszcze lepiej poznać szkołę, do której chodzi ich dziecko – bądź podjąć decyzję, w jakiej placówce powinno kontynuować edukację. Nauczycielom i dyrektorowi ułatwia planowanie rozwoju szkoły a organowi prowadzącemu i władzom oświatowym posłuży z pewnością do prowadzenia efektywnej polityki oświatowej w naszym mieście.
B.J.