W Szkole Podstawowej nr 4 wykorzystanie nowoczesnych technologii na trwałe wpisuje się w szkolną codzienność. Już po raz piąty uczestniczymy w ogólnopolskiej akcji Szkoła z klasą 2.0. Wielu nauczycieli podnosi swoje TIKowe kwalifikacje uczestnicząc w tygodniowych kursach eTwinningowych, przygotowuje materiały na lekcje, prowadzi strony i blogi. Dużą pomocą jest baza szkolna, z tablic multimedialnych korzystają uczniowie na lekcjach języków obcych, matematyce, przyrodzie i w klasach I-III. W tym roku postanowiliśmy przygotować coś nowego – wypróbowaliśmy model BYOD (z ang. Bring Your Own Device, czyli Przynieś Swoje Własne Urządzenie).
20 października 2015 roku był w naszej szkole Smartdniem, czyli Dniem z Technologią. Wielu uczniów przyniosło do szkoły smartfony i tablety, aby przekonać się, ze mogą one w atrakcyjny sposób pomóc w nauce. I tak uczniowie klasy II f wykorzystując smartfony i tablety dokonywali obliczeń kalendarzowych. Wykorzystując urządzenia multimedialne kształtowali umiejętności takie jak: poprawne zapisywanie dat, odczytywanie informacji z kalendarza i wykonywanie obliczeń kalendarzowych w sytuacjach życiowych. Uczniowie klasy II d podczas realizacji zajęć o kukułce przygotowywali prezentacje i kręcili komórkami filmiki. Uczniom klasy II c tablety pomagały w wyszukaniu mapy pogody Europy, odczytywaniu temperatur i obliczaniu ich różnic. A po lekcjach na zajęciach świetlicowych podziwiali i fotografowali jesień, aby potem pięknie ją namalować.
Dużo działo się w klasach starszych. Uczniowie klasy VI a wyszukiwali w internecie informacje dotyczące Marka Kamińskiego, uczyli się wyboru ważnych treści oraz podawania ich źródła. W klasie V b zainspirowani Panem Tadeuszem szukali na urządzeniach mobilnych zdjęć grzybów opisanych w utworze. Dzieci z klasy IV a i c poznaną wiedzę o osi liczbowej sprawdzili w quizie Kahoot. Uczniowie klas V oglądali animację o prostych równoległych i prostopadłych i także rozwiązali kahootowy quiz. Uczniowie klasy 4b porównywali działanie kompasu z aplikacją na telefony i tablety. Uczennice klasy IV c nagrywały pracę w grupach i wymieniały się opracowanym materiałem gramatycznym. Uczniowie klasy VI b wykonali zdjęcia podczas spotkania z gościem panem Arkadiuszem Posmykiem.
W innych klasach wykorzystano laptopy, rzutniki i tablice interaktywne. Uczniowie klasy III a podczas zajęć bibliotecznych poznawali różne słowniki i encyklopedie, w tym multimedialne. Lekcję o rzeźbie w klasie II b urozmaiciły film, zabawa ruchowa z zasobów portalu Scholaris i ćwiczenie interaktywne. Na lekcji historii uczeń utrwalał swoją wiedzę przygotowując się do sprawdzianu przy pomocy komputerowej gry edukacyjnej, zbierając złote monety za dobrze udzielone odpowiedzi. Na przyrodzie w klasie VI a obserwowano cykl rozwojowy żaby, na religii Uczniowie klasy III rozmawiały o papieżu Janie Pawle II, oglądając zdjęcia, uczniowie klasy 5b wykorzystali tablicę interaktywną do wspólnego wykonania mini-projektu - MEINE SCHULE.
Podczas przerw dużo emocji wywołało wypełnienie ankiety dotyczącej umiejętności komputerowych. Ankieta została utworzona za pomocą Formularzy Google i rozpowszechniona w całej szkole za pośrednictwem kodów QR. Dowiedzieliśmy się, jak uczniowie oceniają swoje umiejętności w zakresie komputerowego rysowania, redagowania tekstu, tworzenia prezentacji i obrabiania zdjęć. Ankietę wypełniło blisko 100 osób, Przy okazji wiele osób po raz pierwszy zeskanowało kod QR i poznało możliwości ich wykorzystania.
Pięknie się złożyło, że w tym dniu uczniowie klas czwartych mieli okazję obejrzeć spektakl „Dzieci sieci” przygotowany przez Teatr Profilaktyczny Alert. Spektakl opowiadał o pokoleniu dzisiejszych młodych ludzi, którzy od najmłodszych lat wychowują się w środowisku medialnym. Mieliśmy okazję obejrzeć ciekawą historię, pełną zabawnych i zaskakujących sytuacji. Spektakl „Dzieci sieci” opowiadał o przyjaźni, radzeniu sobie z przeciwnościami. Przestrzegał też przed nadmierną ufnością w wirtualnym świecie i pokazywał konsekwencje czyhających w nim zagrożeń. Spektakl nawiązywał do cyberprzemocy i konsekwencji jakie niesie ze sobą podszywanie się pod innych w Internecie.
Relację na podstawie informacji od nauczycieli przygotowała E. Soja